România are nevoie de 5 tronsoane de autostradă care să traverseze munții pentru a asigura conectarea regiunilor României între ele și conectarea tuturor regiunilor la infrastructura europeană de autostrăzi, pentru a da șanse reale la dezvoltare economică

Autostrada

“România are nevoie de 5 tronsoane de autostradă care să traverseze munții pentru a asigura conectarea regiunilor României între ele și conectarea tuturor regiunilor la infrastructura europeană de autostrăzi, pentru a da șanse reale la dezvoltare economică.

Autostrada „Unirii” Tg. Mureș- Iași. autostrada Brașov-Bacău, autostrada Brașov-Ploiești, autostrada Sibiu-Pitești și autostrada Lugoj-Craiova-Calafat sunt cele cinci tronsoane de autostradă care ar trebui să fie prioritare în master-planul de transport al României.

Singurul tronson care este rezolvat astăzi este cel dintre Sibiu și Pitești, pentru care avem aprobarea Comisiei Europene să îl finanțăm din fonduri europene nerambursabile și pe care sunt deja semnate contractele de proiectare și execuție, pe două tronsoane fiind deja demarate lucrările de construcție.

Pe toate celălalte, actualul guvern bate pasul pe loc sau face pași înapoi.

Autostrada Tg. Mureș-Iași, pentru care a fost adoptată și o lege pentru a garanta construcția ei, este foarte departe de momentul începerii construcției efective. Nici până astăzi nu este finalizat studiul de fezabilitate pe secțiunea Tg.Mureș-Tg.Neamț, deși el fusese predat în septembrie 2021, dar respins de CNAIR. De atunci, deși a trecut aproape un an de zile, nu s-a mai auzit nimic de el. Tronsoanele Tg. Neamț-Iași și Iași-Ungheni sunt de asemenea în întârziere. Majoritatea parlamentară a modificat termenul de finalizare din 2026 în 2030, ceea ce ne arată clar că actuala coaliție tărăgănează realizarea acestei autostrăzi.

Pe tronsonul de autostradă Bacău-Brașov, contractul de elaborare a SF+PT, semnat în mai 2020, este în curs de reziliere. Adică se va amâna realizarea efectivă a autostrăzii cu cel puțin 2 ani.

Autostrada Lugoj-Craiova-Calafat este și ea lăsată de izbeliște, deoarece guvernul a refuzat să semneze contractul de realizare a studiului de fezabilitate cu firma care fusese desemnată câștigătoare. Oltenia va fi lăsată în continuare în sărăcie și subdezvoltare prin neconectarea la rețelele europene de transport.

Am lăsat la urmă tronsonul de autostradă cel mai așteptat, Brașov-Ploiești. Pentru că aici este de-a dreptul sinistru ce se întâmplă. Domnul Ciucă a vorbit de funie în casa spânzuratului și ne-a anunțat mândru că se va face prin parteneriat public-privat. Eu cred că premierul este fie amnezic, fie nu a trăit în România, fie, pur și simplu, nu îl interesează cu adevărat subiectul.

Cum să vorbești de PPP pe Brașov-Ploiești în condițiile în care acest proiect este un simbol al eșecului parteneriatului public privat? Când s-au finalizat două proceduri de licitație pentru realizarea tronsonului prin PPP și a fost desemnat câștigător același consorțiu care nu a făcut nimic pentru că a spus că nu găsește finanțare? A spune că faci proiectul prin PPP este ca și cum ai spune că nu vrei să îl faci niciodată. Bietul Ciucă este un habarnist în domeniu, dar un premier nu are voie să facă asemenea gafe în condițiile în care are o armată de consilieri și tot guvernul în subordine. Cine l-a sfătuit să spună năzdrăvănia asta mai mult ca sigur vrea ca rocada să se realizeze mai repede.

În concluzie, spun apăsat că guvernul acționează împotriva interesului național prin blocarea sau întârzierea acestor proiecte vitale de infrastructură. Decalajele de dezvoltare între regiuni se vor accentua, regiunile mai sărace vor fi lipsite în continuare de investițiile necesare dezvoltării, se vor adânci falii care pot afecta chiar coeziunea economică și socială a României.”

Textul de mai sus este o declarație publică preluată de pe pagina domnului Ludovic Orban, deputat și Președinte al Partidului Forța Dreptei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *