Începuturile producției de autoturisme în România

Nicolae_Ceausescu_driving_the_first_Dacia_car

“În 20 august 1968 ieșea pe poarta fabricii de la Mioveni primul autoturism produs de Dacia, modelul Dacia 1100. Sunt destui cei care încă mai cred că industria auto din România a început cu construcția fabricii de la Mioveni.

Adevărul este altul. Primul autoturism fabricat în România și 100% românesc ca și concepție a fost produs în 1945 la Uzinele Malaxa din Reșița. Proiectul a fost realizat de un colectiv de ingineri și tehnicieni de la A.S.A.M., MALAXA București și IAR Brașov conduși de inginerul Petre Carp.

Anterior au mai fost produse autoturisme în România la Arad și la București, dar erau mașini produse de investitori străini. La Arad, fabrica s-a înființat în 1909 de firma americană Westinghouse, care a dat faliment în 1912, fabrica fiind preluată de Austro Daimler. S-au fabricat autoturismele MARTA care se vindeau în Europa Centrală. La București, fabrica de autoturisme a fost construită de Ford pe Calea Floreasca. William Collins este cel care a negociat, în cursul anului 1927 construcția fabricii, care inițial ar fi trebuit să fie făcută la Constanța, dar până la urmă s-a construit în București.

Autoturismul românesc fabricat la Malaxa a purtat numele de MALAXA1C, avea motor cu trei cilindri în stea, care devolta 30 de cai putere, atingea viteza de 120 Km/h, cun un consum de benzină de 10l/ 100 km, era confortabil și putea transporta 6 persoane. S-au produs 800 de mașini din 1945 până în 1947. Producția a fost oprită în 1947, când rușii pur și simplu ne-au furat linia de fabricație și au mutat-o de la Reșița la Podgorye, în Rusia.

Revenind la primul autoturism Dacia 1100 ieșit pe poarta fabricii Dacia de la Mioveni, este amuzant că Ceaușescu a primit cadou acest prim autoturism, fiind mințit că este primul produs de fabrică. În realitate, autoturismul prezentat ca fiind primul și făcut cadou prim-secretarului era al 75-lea și fusese supus unor teste speciale pentru a nu apărea vreo surpriză neplăcută. De fapt, mașina Dacia 1100 nu era deloc românească, ci era o copie a modelului Renault 8.

Ilustrez postarea mea cu două fotografii. Prima reprezintă autoturismul românesc MALAXA 1C și a doua Dacia 1100 produsă la Mioveni.”

Textul de mai sus este o declarație publică preluată de pe pagina domnului Ludovic Orban, deputat și Președinte al Partidului Forța Dreptei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *